Przewodnik po algorytmach mediów społecznościowych w 2024 roku – marketing w social media.

Marketing w mediach społecznościowych. Przewodnik po algorytmach mediów społecznościowych w 2024 roku

Spis treści

  • Czym są algorytmy mediów społecznościowych?
  • Składniki algorytmów mediów społecznościowych
  • Dlaczego algorytmy społecznościowe ciągle się zmieniają?
  • Algorytmy popularnych platform społecznościowych
  • Przykłady algorytmów mediów społecznościowych
  • Strategie treści, by opanować algorytm
  • Podsumowanie
  • Współtwórcy

Jesteś menadżerem mediów społecznościowych i nie nadążasz za zmieniającymi się algorytmami? Walczysz, by osiągnąć dobry zasięg na profilach swojej marki? Z ponad 4,59 miliarda ludzi korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie i prognozowanym wzrostem do prawie 6 miliardów do 2027 roku, zrozumienie działania algorytmów mediów społecznościowych stało się niezbędne.

Nie ważne, czy chodzi o Facebooka, Twittera, Instagrama, czy LinkedIn — każda platforma używa złożonych mechanizmów, by określić, które treści są wyświetlane użytkownikom, w jakiej kolejności i o jakim czasie. Mogą one znacząco wpływać na zasięg i zaangażowanie Twoich postów, a co za tym idzie, na cele marketingowe w mediach społecznościowych.

Zwiększenie zrozumienia algorytmów mediów społecznościowych może pomóc Ci analizować zachowania Twojej publiczności, doskonalić strategie i mierzyć wyniki, dając Twoim treściom lepszą szansę na organiczne występowanie w ciągle zmieniającym się i zatłoczonym krajobrazie mediów społecznościowych.

Czym są algorytmy mediów społecznościowych?

Przewijając media społecznościowe, napotkasz różne typy treści, często dostosowane do Twoich preferencji. Algorytmy mediów społecznościowych kreują to spersonalizowane doświadczenie dla każdego użytkownika.

Definicja i cel

Algorytmy mediów społecznościowych to zestaw złożonych mechanizmów, które rządzą sposobem wyświetlania treści na Twoim feedzie. Są to polecenia oparte na równaniach matematycznych, które określają, jak osoba wchodzi w interakcję z treściami online.

Analizują Twoje interakcje i zachowania, aby przedstawić Ci posty najbardziej relewantne dla Twoich zainteresowań. Poznanie tych algorytmów jest kluczowe, ponieważ wpływają one na to, co widzisz i jak często widzisz treści od konkretnych twórców lub marek.

Składniki algorytmów mediów społecznościowych

Algorytmy opierają się na złożonej nauce, łączącej matematykę, psychologię i uczenie maszynowe, by kuratować indywidualne feedy. Algorytmy te są głównie oparte na ilościowych metrykach, takich jak liczba polubień, udostępnień, komentarzy i interakcji, jakie treść zgromadziła na jakiejkolwiek platformie mediów społecznościowych.

Inne rozważane metryki to:

Relewancja

Relewancja określa, które posty pojawiają się na początku Twojego feedu w mediach społecznościowych. Jest obliczana na podstawie mieszanki czynników, takich jak rodzaj treści, z którymi najczęściej wchodzisz w interakcję, oraz ich niedawna popularność. Dlatego bardziej prawdopodobne jest, że zobaczysz treści, które są zgodne z Twoimi preferencjami.

Filtracja treści

Filtracja treści kształtuje Twój feed w mediach społecznościowych, priorytetyzując posty na podstawie kryteriów takich jak wskaźnik zaangażowania, aktualność i relacja między Tobą a twórcą treści. Jest to automatyczna kontrola, która subtelnie kształtuje Twoje doświadczenie online.

Na przykład, jeśli spędzasz więcej czasu na oglądaniu wideo niż na czytaniu postów, platforma dostosuje algorytm, by priorytetyzować treści wideo na Twoim feedzie.

Treści sponsorowane

Treści sponsorowane pojawiają się na Twoim feedzie poprzez płatne promocje. Reklamodawcy używają algorytmów, by kierować się do użytkowników, którzy pasują do ich pożądanej demografii, na podstawie zachowań online i danych profilowych. Integracja ta jest tak płynna, że często mieszają się nieodróżnialnie z organicznymi treściami.

Zachowanie użytkownika

Algorytm śledzi działania użytkownika w mediach społecznościowych — polubienia, udostępnienia, komentarze i czas spędzony na konkretnych postach. Zwraca także uwagę na to, jakie treści są wyszukiwane na platformie, włączając w to użytkowników, trendy, hashtagi lub kliknięcia na konkretną reklamę.

Wszystkie te zachowania użytkownika są analizowane, by dopracować i priorytetyzować treści, które pojawią się w Twoich przyszłych interakcjach w mediach społecznościowych.

Dlaczego algorytmy społecznościowe ciągle się zmieniają?

Wyszukiwarki i algorytmy mediów społecznościowych ciągle się zmieniają, by stworzyć lepsze środowisko dla Twojego zaangażowania i zapewnić systemom trwałość.

Poprawa doświadczenia użytkownika

Głównym celem zmian w algorytmach jest poprawa doświadczenia końcowego konsumenta. Czy zauważyłeś, że treści, które widzisz w mediach społecznościowych, często odpowiadają Twoim poprzednim interakcjom? Platformy regularnie aktualizują swoje algorytmy, by pokazywać użytkownikom więcej tego, co ich interesuje, mając na celu utrzymanie ich zaangażowania na dłuższy czas.

Walka z botami i spamem

Strony mediów społecznościowych są w ciągłej walce z botami i spamem. Algorytmy są udoskonalane, by wykrywać i filtrować fałszywe zachowania oraz zapobiegać zakłóceniom doświadczenia użytkownika przez złośliwe podmioty.

Maksymalizacja zasięgu

Zmiany w algorytmach mogą zrobić lub zniszczyć doświadczenie użytkownika na danej platformie. Platformy ciągle udoskonalają swoje algorytmy, by zrównoważyć doświadczenie użytkownika z możliwościami oferowania różnych rodzajów treści swoim użytkownikom. Może to również oznaczać promowanie treści, które prowadzą do znaczącego zaangażowania, zmieniając tym samym kolejność postów, które są priorytetowane w ich feedach.

Algorytmy popularnych platform społecznościowych

Z różnorodnymi platformami mediów społecznościowych, nie ma jednolitego algorytmu działającego dla wszystkich. Metoda personalizacji różni się nawet w obrębie różnych elementów witryny mediów społecznościowych. Przyjrzyjmy się bliżej typom algorytmów mediów społecznościowych dla popularnych serwisów.

Algorytm Facebooka

Z blisko 3 miliardami aktywnych użytkowników miesięcznie (stan na 3. kwartał 2023 roku), Facebook jest najpopularniejszą siecią mediów społecznościowych na świecie. Jak udało mu się utrzymać tak wielu ludzi na platformie?

Według Meta, system rankingowy algorytmu Facebooka działa w czterech krokach:

Inwentaryzacja: Posty od Twoich przyjaciół, stron, które obserwujesz, i grup, do których dołączyłeś, pojawiają się najpierw na Twoim feedzie. Sygnały: Algorytm przewiduje, co znajdziesz interesujące w tych postach, na podstawie tego, co lubisz, postów, które udostępniasz, lub komentarzy, które pozostawiasz. Sygnały obejmują także czas oglądania, rodzaj treści itp. Prognozy: Sygnały dalej dedukują, które treści znajdziesz najbardziej relewantne i wartościowe. Przewidują prawdopodobieństwo, że skomentujesz post lub jak prawdopodobne jest, że Twoi przyjaciele skomentują posty, które udostępniasz. Analizują, czy post wygeneruje zaangażowanie. Wynik rankingowy: Algorytm oblicza “wynik relewancji”, a następnie układa posty w Twoim feedzie. Posty, które dostarczają więcej wartości dla Ciebie, są pokazywane wyżej, gdy otwierasz aplikację. System stara się również zapewnić, że Twój feed ma zrównoważony mix typów treści. Treści z wieloma polubieniami, udostępnieniami i wyświetleniami są promowane na Twojej osi czasu.

Algorytm Instagrama

Instagram używa różnych algorytmów, klasyfikatorów i procesów dla każdej części aplikacji.

Feed: Feed pokazuje niedawne posty udostępnione przez ludzi, których obserwujesz, oraz posty od kont, których nie obserwujesz, ale mogą Cię zainteresować. Analizuje Twoją przeszłą aktywność, w tym kogo obserwujesz, interakcje z innymi kontami oraz zapisane i udostępnione posty. Stories: Widzisz stories od marek i osób, które obserwujesz. Ten algorytm uwzględnia Twoją historię oglądania, zaangażowanie w stories i ogólną relację z osobą. Explore: Instagram przewiduje, co pokazać w zakładce “Odkrywaj” na podstawie poprzedniej aktywności postów, które polubiłeś, zapisałeś, udostępniłeś i skomentowałeś. Interakcja z konkretnym typem postu pokaże Ci więcej treści podobnych do tej, z którą wchodziłeś w interakcję. Reels: Reels są podkreślane dla rozrywki. Instagram używa metody ankiety, by określić, czy ludzie uważają reels za zabawne lub warte ich czasu. Przewiduje, jak prawdopodobne jest, że udostępnisz reel, obejrzysz go do końca, polubisz go i przejdziesz na stronę audio (jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem reel).

Algorytm TikToka

Algorytm TikToka skupia się bardziej na prezentowaniu nowych treści użytkownikom. Używa trzech sygnałów rankingowych:

Informacje o wideo: Hasztagi, podpisy, dźwięki i inne efekty pomagają zrozumieć, o czym jest wideo i są odpowiednio klasyfikowane na stronie “Dla Ciebie”. Interakcje użytkowników: Rekomendacje opierają się na wideo, które lubisz lub udostępniasz, kontach, które obserwujesz, Twoich komentarzach i tworzonych treściach. Ustawienia urządzenia i konta: Obejmuje to preferencje językowe, ustawienia lokalizacji i typ urządzenia. Te czynniki zapewniają optymalizację działania aplikacji dla każdego użytkownika.

Algorytm Twittera

Systemy algorytmiczne Twittera różnią się dla rekomendacji i wyświetlania tweetów na Twoim feedzie. Sygnały rankingowe składają się z następujących elementów:

Aktualność: Ponieważ platforma jest szeroko używana do aktualizacji w czasie rzeczywistym na całym świecie, preferencja jest na aktualne tematy. Pojawiają się one w sekcji “Co się dzieje” na platformie i różnią się w zależności od lokalizacji. Na feedzie nowsze tweety pojawiają się wyżej. Relewancja: Analizuje poprzednie interakcje użytkownika, takie jak polubienia, retweety i obserwacje, aby priorytetyzować tweety, które są bardziej prawdopodobne, że będą angażujące i wartościowe dla użytkownika. Pliki multimedialne: Algorytm zapewnia różnorodność treści i kładzie nacisk na elementy multimedialne. Tweety z wideo, obrazami, GIFami lub ankietami są bardziej promowane na osi czasu.

Algorytm LinkedIn

W przeciwieństwie do innych platform, LinkedIn nie ma wielu miejsc, by pokazać Ci treści. Główny feed jest miejscem, gdzie pojawiają się wszystkie Twoje relewantne treści. Algorytm skupia się na zwiększaniu zaangażowania.

Jakość posta: Algorytm testuje jakość treści za pomocą systemu AI. Jeśli jest to spam lub nieistotne, nie będzie dalej wyświetlane. Ocenia post za pomocą metryk ekspertyzy, relewancji i zaangażowania.‍ Połączenia: Posty LinkedIn pojawiają się najpierw w feedach Twoich połączeń. Priorytetem jest posiadanie dobrej jakości sieci w określonej niszy. Jeśli post jest naprawdę wartościowy, zostanie rozszerzony poza bezpośrednią sieć, by połączyć się z użytkownikami o podobnych zainteresowaniach. ‍Zaangażowanie: Algorytm ma na celu promowanie bardziej eksperckich treści na feedzie. Analizuje poziom zaangażowania Twoich treści jako wskazówkę czegoś, co ludzie chcą zobaczyć więcej. Komentarze, odpowiedzi i rozmowy poprawiają szanse na zauważenie przez system.

Algorytm Pinteresta

Algorytm Pinteresta używa tych czynników, by dostosować treści do osób o różnych zainteresowaniach:

Jakość domeny: Jest to kluczowe dla zauważenia na platformie. Jeśli popularne piny łączą się z tą samą stroną internetową, algorytm oznacza ją jako źródło jakościowych treści. Jakość pina: Jakość pina ma największe znaczenie na przeważnie wizualnej platformie. Opiera się na poziomach zaangażowania i popularności. Jakość pinnera: Odnosi się do skuteczności Twoich pinów, jak często pineasz, jak dużo interakcji to generuje i jak angażuje się na platformie. Relewancja tematu: Określa, czy Twoje piny będą pokazywane, gdy użytkownik szuka określonego słowa kluczowego lub tematu na platformie.

Algorytm YouTube

YouTube już dominuje w sferze tego, co użytkownicy lubią najbardziej obecnie: treści wideo. W 2022 roku użytkownicy w USA spędzali średnio 21,3 godziny miesięcznie na aplikacji YouTube. Przy wprowadzaniu nowszych funkcji, takich jak “Shorts”, oto jak algorytm działa, by pchać rekomendacje na YouTube.

Historia oglądania: Treści, które wcześniej oglądałeś, wpływają na rodzaj wideo, które zobaczysz na swojej stronie głównej. Jeśli subskrybujesz jeden kanał o grach, prawdopodobnie zobaczysz więcej wideo o nowych grach. Metryki zaangażowania: Liczba wyświetleń na wideo, polubienia i niepolubienia, udostępnienia, komentarze i jak długo ludzie oglądają, to wszystko metryki zaangażowania, które są brane pod uwagę przy rekomendacjach wideo.

Przykłady algorytmów mediów społecznościowych

YouTube sugeruje powiązane wideo na podstawie tego, co wyszukiwałeś. Algorytm promuje wideo, które często są oglądane razem jako powiązane wideo, które pojawiają się obok aktualnego wideo.

Instagram umieszcza ankietę “Zainteresowany lub Niezainteresowany” poniżej sugerowanego reelu, by ocenić preferencje użytkowników.

Strona “Odkrywaj” na Instagramie pokaże Ci więcej wideo, które lubisz oglądać lub szukać na platformie. Na przykład, jeśli regularnie lubisz oglądać wideo z kotami, strona “Odkrywaj” może wyglądać tak:

LinkedIn wyświetla posty z etykietą “Sugerowane” od innych użytkowników, jeśli są dobrej jakości, wnikliwe i mogą odpowiadać Twoim zainteresowaniom.

Twitter daje sugestię osób, które możesz obserwować, w zależności od Twoich interakcji i wyszukiwań.

Strategie treści, by opanować algorytm

Rozwój skutecznego kalendarza treści jest niezbędny, by nawigować i wykorzystać algorytmy mediów społecznościowych na swoją korzyść.

Oto kilka

rzeczy, które warto mieć na uwadze, planując strategię treści:

Twórz treści wysokiej jakości

Jakość zawsze przeważa nad ilością. Twoje treści muszą być relewantne i wartościowe dla Twojej publiczności. Tworzenie dobrze zbadanych, informacyjnych lub rozrywkowych postów jest niezbędne. Algorytmy mediów społecznościowych rozpoznają relewancję, co może pomóc zwiększyć Twój zasięg.

Zachęcaj do zaangażowania

Zachęcaj do rozmów, zadając pytania lub zawierając przekonujące wezwania do działania. Treści angażujące zwykle otrzymują więcej polubień, komentarzy i udostępnień, sygnalizując algorytmowi, że Twoja treść jest angażująca, co z kolei zwiększa jej widoczność w feedzie.

Bierz udział w trendach

Bądź świadomy tego, co jest aktualnie popularne w mediach społecznościowych. Na Twitterze łatwo jest to zauważyć dzięki tematom na czasie, podczas gdy Instagram pokazuje trendy audio dla reels. Dołącz do istotnych trendów, tworząc treści, które są zgodne z wartościami Twojej marki. Bycie na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami w Twojej niszy i uczestnictwo w trendach może poszerzyć ekspozycję Twoich treści, łącząc Cię z szerszą publicznością.

Bądź otwarty na eksperymenty

Większość platform mediów społecznościowych wprowadza ciągle nowe funkcje, aby uczynić doświadczenie bardziej przyjemnym. Pozwalają one użytkownikom na eksplorację różnych rodzajów treści, takich jak wideo, transmisje na żywo czy interaktywne stories. 70% marketerów, którzy nie korzystali wcześniej z wideo online, planowało rozpocząć marketing wideo w 2023 roku, co pokazuje, jak popularne są wideo w dzisiejszych strategiach marketingowych.

Wydedukuj najlepszy czas na publikację na różnych platformach

Każda platforma społecznościowa ma swoje godziny szczytu, kiedy użytkownicy są najbardziej aktywni. Używaj narzędzi analitycznych, by zrozumieć, kiedy Twoja publiczność jest online, i harmonogramuj swoje posty odpowiednio. Posty publikowane w odpowiednim czasie mogą skutkować wyższym zaangażowaniem, co jest faworyzowane przez algorytmy.

Podsumowanie

Algorytmy mediów społecznościowych określają widoczność i zasięg treści, które widzisz i udostępniasz. Opanowanie tych nieuchwytnych mechanizmów jest kluczowe dla zwiększenia Twojej obecności i skuteczności w mediach społecznościowych. Narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi mogą znacznie ułatwić ten proces.

Niezależnie od tego, czy chodzi o Facebooka, Twittera, LinkedIn czy Instagram, oprogramowanie oferuje różnorodne darmowe narzędzia, które pomogą Ci poradzić sobie ze zmieniającymi się algorytmami. Dostarcza także niezbędnych wglądów, potrzebnych do tworzenia treści o potencjale wysokiego zaangażowania, dostosowanych do zawiłości tych algorytmów. To oprogramowanie do zarządzania mediami społecznościowymi może strategicznie prowadzić Tworzenie treści, aby były zgodne z preferencjami i wzorcami zaangażowania publiczności.

Wykorzystanie takich narzędzi nie jest już opcją, ale koniecznością w cyfrowym ekosystemie, gdzie konkurencja o treści jest zacięta.